روزنامه دنیای اقتصاد؛
«حمایت از تولید» اگرچه برای فعالان اقتصادی موضوعی حیاتی است اما در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، این موضوع به شعار انتخاباتی تبدیل شده و هر یک از کاندیداها با تاکید بر حمایت از تولید داخلی سعی در جلب نظر عموم جامعه دارند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تعریف بخش خصوصی از حمایت از تولید با آنچه دولتمردان در این باره سخن می‌گویند متفاوت است. علاوه‌بر این با توجه به اینکه یکی از ملزومات افزایش تولید در هر کشور، جذب سرمایه‌گذاری است، این موضوع نیز تحت تاثیر فضای انتخابات قرار گرفته و جذب سرمایه‌گذار به یکی از وعده‌های انتخاباتی کاندیداها تبدیل شده است. اما سوالی که در این باره مطرح می‌شود این است که نظر فعالان اقتصادی تا چه اندازه با سیاستگذاران و متولیان اقتصادی در کشور برای تحقق این دو هدف همسو است؟
چه چالش‌هایی برای محقق شدن جذب سرمایه‌گذار و حمایت از تولید وجود دارد؟ این دو موضوع، محورهای مهم جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی بوده است. در عین حال رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی به مساله برندکشی نیز اشاره و عنوان کرده است که روند طی‌شده به‌جای آنکه به برندسازی منتج شود، برندکشی کرده است، این در حالی است که حمایت از تولید، در گرو برندسازی و پشتیبانی از بخش صادرات است.
غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان این اتاق اظهار کرده است: شاهدیم که در گذر این سال‌ها به جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد. تا زمانی که سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی کند و هزینه‌های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد، تحول مثبتی رقم نخواهد خورد.
وی تاکید کرده است: سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران، میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای از گذشته خواهد بود. علاوه‌بر آن، سطح مسائل و مشکلات نیز رو به تزاید است و تدبیری فراتر از عملکردهای معمول برای عبور از این شرایط نیاز خواهد بود.
وی با انتقاد از شعارهای عوام‌گرایانه بعضی کاندیداهای انتخاباتی به‌ویژه در بخش اقتصاد و معیشت، بیان کرده است: اگرچه هنوز تبلیغات رسمی انتخاباتی کلید نخورده اما در کمال تاسف شاهد بیان شعارها و وعده‌های کهنه‌ای از جنس پرداخت یارانه‌های نقدی، طرح‌های اقتصادی اشتغالزا و زودبازده، افزایش حقوق و دستمزد برای ارتقای توان خرید طبقه ضعیف جامعه و مبارزه انقلابی با رانت و فساد هستیم؛ شعارهایی که در دهه‌های گذشته نیز به دفعات بیان شد اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشود.
شافعی، ایجاد تحول را در گرو اخذ تصمیمات سخت برای آینده اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: در این شعارها، حرف و تاکید بر حمایت از تولید است اما بخش مولد ما با این وعده‌ها نجات پیدا نخواهد کرد. ساده‌ترین اقدام از منظر دولت‌ها، شناسایی و رفع موانع مخل است. نمی‌گوییم چنین تلاشی بی‌ثمر خواهد بود اما رویکردهایی از این دست صرفا به حل مقطعی مسائل منجر می‌شود و تا زمانی که ثبات اقتصادی به‌دست نیاید، تورم مهار نشود و اساسا تحولی در رویکردهای اقتصادی کشور رقم نخورد، با وجود همه تلاش‌های معمول و مرسوم، باز به بن‌بست خواهیم رسید.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران از مهجور بودن عرصه تولید کشور در قیاس با فعالیت‌های سوداگرانه و غیرمولد، سخن به میان آورد و تاکید کرد: با این اوصاف حتی اگر چند مانع هم از پیش پای تولید و تولیدکننده برداشته شود، باز ثمرات کافی رقم نخواهد خورد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گوشه‌چشمی نیز به موضوع مذاکرات برجامی داشت و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثمریابی این گفت‌وگوها، متذکر شد: توصیه ما به مسوولان این بوده که سرنوشت اقتصاد و تولید کشور را به برجام گره نزنند. حقیقت این است که اگر روش‌های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود، ولو آنکه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم‌ها برداشته شود، باز مشکلات ریشه‌ای به قوت خود باقی بوده و در بزنگاه‌های مختلف، اثرات آن را شاهد خواهیم بود. باور داریم که حرکت به سمت یک حکمرانی خوب ما را به توسعه در تمامی بخش‌ها خواهد رساند.
شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به تنش‌های ارزی و اثرات مخرب آن بر بخش‌های مولد پرداخت و گفت: توصیه پارلمان بخش خصوصی به مسوولان این است که در حوزه ارزی دخالت و اظهارنظر کمتری داشته باشند و از بیان وعده‌هایی که قابل تحقق نیست، پرهیز کنند.
وی گفت: موضوع مهم دیگری که باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار بگیرد، بحث منابع مالی بلوکه‌شده ایران است که در پی مذاکرات و توافقات آتی، احتمال آزادسازی آن وجود دارد. طبیعتا این نگرانی بیان می‌شود که منابع آزادشده، صرف جبران کسری‌ها یا پول‌پاشی‌ها شود. اتاق ایران اکیدا توصیه می‌کند، ارزهایی که به قیمت زندگی دشوار آحاد مردم در چند سال اخیر، در نقاط مختلف دنیا به صورت اجباری پس‌انداز شده است، باید صرف سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره‌های تولیدی شود که کشور در آنها مزیت صادراتی دارد.
شافعی افزود: بازار بزرگ کشور نباید به‌راحتی در اختیار کالاهای نهایی ساخت دیگر کشورها قرار بگیرد. در مقابل، منابع مسدودشده در دوران تحریم که احتمالا آزاد می‌شوند، باید به صندوق توسعه ملی واریز شده و صرف سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی داخلی با شرکت‌های بزرگ خارجی برای تکمیل زنجیره‌های ارزش داخلی و نیز تقویت تولیدات صادرات‌محور شود. به این ترتیب، تحولی مهم در اشتغال و صادرات و در نتیجه بهبود پایدار زندگی مردم به وجود خواهد آمد.
وی با ابراز تاسف نسبت به رویه‌هایی که به جای کمک به بحث برندسازی، برندکشی را موجب می‌شوند، یادآور شد: بارها شاهد بوده‌ایم که یک چهره اقتصادی سال‌ها عمر خود را صرف ساخت نام و نشان و برند تولیدی کرده اما یک مقام مسوول به‌سادگی تصمیم می‌گیرد که فردا صادرات فلان محصولی متوقف شود و به همین سادگی حاصل عمر آن فعال اقتصادی از دست می‌رود و برندی به نابودی کشیده می‌شود. وی ادامه داد: حمایت از تولید، در گرو برندسازی و پشتیبانی از بخش صادرات است.
شافعی با اشاره به قاعده‌گذاری‌های غلط در کشور، عنوان کرد: الزاما یک اندیشه درست، به رویه و اجرای درست منجر نمی‌شود و این به‌واسطه ضعف سیستم قاعده‌گذاری است. مصداق‌های فراوانی برای این موضوع وجود دارد. مثلا سیاست‌های اصل ۴۴ و بحث خصوصی‌سازی، یک ایده و اندیشه درست بود اما کارنامه اجرایی در این حوزه قابل دفاع نیست. حاصل رویه‌های اشتباه در این بخش، خلق خصولتی‌ها بود.
ادامه خبر…

çorum escort