روزنامه دنیای اقتصاد؛
نمایندگان دولت و بخش خصوصی در هفتاد‌وپنجمین نشست شورای گفت‌و‌گوی استان تهران، مشکلات صنعت پخش در زمینه سامانه صیاد و قانون جدید چک را به بحث و بررسی گذاشتند و جوانب مختلف آن را بررسی کردند. به گفته متولیان این تشکل اقتصادی، با اجرای قانون جدید چک از ابتدای امسال، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های پخش به دلیل آنچه آن را کارآیی ضعیف سامانه صیاد عنوان کردند، مختل شده‌ و چالش‌هایی را برای شرکت‌های حقوقی این حوزه ایجاد کرده‌است.
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی و نیز معاون فناوری‌های نوین این نهاد مالی و پولی کشور، در این باره توضیحاتی ارائه کردند و از رفع برخی مشکلات این سامانه به‌ویژه در حوزه کارآیی برای اشخاص حقوقی، طی روزهای آتی خبر دادند.
در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، مسوولان انجمن شرکت‌های پخش ایران به نقد قانون جدید چک و عملکرد سامانه صیاد و تاثیر آن بر کسب‌و‌کار واحدهای فعال در این بخش از اقتصاد کشور پرداختند.
به گفته مصطفی خدایی، نایب‌رئیس این انجمن، یکی از الزامات ورود به سامانه صیاد، رمز عبوری است که صرفا برای صاحبان امضا در شرکت‌‌ها ارسال می‌شود و از آنجا که تعداد چک‌های دریافتی روزانه در هر شرکت پخش، روزانه به بیش از هزار فقره می‌رسد، ارسال بیش از هزار رمز عبور برای صاحبان امضا و ارسال دوباره آن به فروشندگان و توزیع‌کنندگان در این صنف، عملیاتی و شدنی نیست.وی همچنین، صدور و اخذ چک‌های ضمانت و بدون تاریخ را به‌دنبال راه‌اندازی سامانه صیاد و اجرای آن از ابتدای سال‌جاری، غیرممکن عنوان کرد و گفت که این امر مانع دیگری را پیش‌روی فعالیت شرکت‌های پخش ایجاد کرده‌است.
خدایی، دسترسی‌های تعیین‌شده برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و نیز برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها در اجرای قانون جدید چک را از دیگر معضلات پیش‌آمده برای فعالان اقتصادی این بخش عنوان کرد و مستثنی‌کردن ثبت چک‌های دریافتی از سوی مشتریان شرکت‌های پخش در سامانه صیاد تا سقف یک میلیارد ریال را به‌عنوان پیشنهاد این انجمن اعلام کرد.
در ادامه این نشست، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح کارآیی و عملکرد سامانه صیاد و قانون جدید چک، گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با اجرای قانون جدید چک، انقلابی در مقابله با تخلفات مربوط به چک در کشور راه بیندازد.
محرمیان تصریح کرد که با شروع به کار قانون جدید چک، میزان چک‌های برگشتی روند نزولی پرشتابی گرفته است. وی همچنین یادآور شد که به‌زودی سامانه پیامکی اعلام دریافت و تحویل چک راه‌اندازی خواهد شد و به این ترتیب، در صورت بروز قطعی و اخلال در شبکه اینترنت کشور و عدم ثبت به‌موقع چک در سامانه صیاد، تحویل‌گیرنده چک از صدور و دریافت آن مطلع خواهد شد.
وی در عین حال با بیان اینکه برات‌کارت الکترونیکی، جزو ابزارهایی است که در آینده نه‌چندان دور جایگزین برخی مراودات در کشور خواهد شد، گفت: راه‌اندازی سامانه سپند در همین راستا بوده است.همچنین آمنه نادعلی‌زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی طی سخنانی، گفت که بانک مرکزی به‌زودی سیستم غیر برخط (آفلاین) ثبت چک را فعال خواهد کرد. وی در پاسخ به پیشنهاد انجمن شرکت‌های پخش در ارتباط با مستثنی‌شدن ثبت چک‌های دارای ارزش کمتر از یک میلیارد ریال در سامانه صیاد، گفت: در قانون جدید چک هیچ استثنایی لحاظ نشده و این مساله فراتر از اختیارات بانک مرکزی است؛ مگر اینکه مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی، تغییراتی در این قانون ایجاد کند.
در ادامه قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران طی سخنانی، به صدور حدود ۳۰۰بخشنامه از سوی دولت طی ۲۸۵روز کاری سال گذشته در حوزه‌های بانکی، صنعتی، معدنی و خدماتی اشاره کرد که به گفته وی، به سردرگمی بیشتر فعالان اقتصادی دامن زد.محمد عیدیان به اعزام پنج رایزن بازرگانی به کشورهای چین، روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عمان طی ماه گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته، کل تعداد رایزنان بازرگانی ایران در میان ۲۱۶کشور جهان، تنها ۶نفر بود. او مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در مورد واردات ۱۲۰هزار تن مرغ را  در تعارض با ظرفیت تولید ۳میلیون تن مرغ در داخل دانست. قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌و‎‌گوی استان تهران به رشد ۷۳درصدی صادرات ایران به سوریه طی دو ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: از میزان ۴۹میلیون دلار صادرات ایران به سوریه طی این مدت، ۳۰میلیون دلار مربوط به صادرات هادی‌های برق و توربین‌های گازی نیروگاهی بوده‌است.
ادامه خبر…