موضوع تعطیلات دو‌روزه که قرار است در صحن مجلس مطرح شود، فعالان اقتصادی را بر آن داشت تا بیانیه‌ای منتشر کنند و درآن خواستار تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه شوند. این بیانیه که از سوی هیات‌نمایندگان اتاق تهران به تایید رسیده، عنوان می‌کند؛ اعلام تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ایام کاری مشترک با اغلب کشورهای جهان را به سه روز در هفته تقلیل داده و خسارت قابل‌توجهی به مبادلات تجاری وارد می‌کند. از سوی دیگر، درنظرگرفتن تعطیلی روزهای جمعه و شنبه از تحمیل هزینه‌های اجتناب‏‏‏‏‌پذیر بر مراودات جلوگیری می‌کند و شرط لازم جهت رونق بازارهای منطقه‌ای را برآورده می‌سازد. همچنین یکی از محورهای مهم نود و ششمین نشست شورای گفت‏‏‏‏‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران در اتاق بازرگانی تهران نیز به این موضوع اختصاص یافت.
در این نشست رئیس اتاق تهران اظهار امیدواری کرد مجلس با درک درست از شرایط جهانی، به‌جای پنج‌شنبه، شنبه را به‌عنوان روز دوم تعطیلات انتخاب کند تا ارتباط ایران با بازارهای جهانی محدودتر نشود. علاوه‌بر موضوع تعطیلی آخر هفته، موضوعات مختلفی همچون بر‌‌گزاری نمایشگاه، صدور و تمدید کارت بازرگانی، تخصیص ارز، سهمیه واردات و رفع تعهد ارزی در جلسه مطرح شد و مشکلات این حوزه‌‌‌‌‌ها مورد بررسی قرارگرفت.

پنج‌‌‌‌‌شنبه یا شنبه؛ مساله این است

محمود نجفی‌عرب در ابتدای این نشست سخنان خود را به موضوع ضرورت بازنگری در تعطیلات پایان هفته اختصاص داد و گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در تلاش است تا تعطیلات پایان هفته را به دور روز افزایش داده و چهار ساعت از ساعات کاری هفته بکاهد، اگرچه افزایش تعطیلات رسمی پایان هفته به دو روز در تقویم، برای بنگاه‌ها‌ بار هزینه‌ای ایجاد ‌‌‌‌‌می‌کند، اما حدود ۸سال است که فعالان اقتصادی درخواست انطباق تعطیلات رسمی پایان هفته در ایران با تعطیلات سایر کشورها را مطرح کرده‌‌‌‌‌اند. محمود نجفی‌عرب با بیان اینکه حتی کشورهای اسلامی نیز تعطیلات خود را در روزهای شنبه و یکشنبه یا جمعه و شنبه قرار داده‌اند، افزود: فعالان اقتصادی نیز خواستار آن هستند که دست‌‌‌‌‌کم با تعیین جمعه و شنبه به‌عنوان تعطیلات رسمی پایان هفته، یک روز بیشتر امکان ارتباط بهتر با دنیا فراهم شود. دبیر شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران عنوان کرد که نظر دولت تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه است اما بخش‌خصوصی تاکید دارد که بهتر است در اتخاذ این تصمیم، موضوع ارتباط با سایر کشورها نیز مورد‌توجه قرار گیرد و اتاق بازرگانی تهران در این زمینه مکاتباتی با دولت و سایر نهادهای ذی‌ربط صورت داده است.
ادامه خبر…