روزنامه دنیای اقتصاد؛
ارزآوران برتر صادرات ۹۹ کشور معرفی شدند. جزئیات آمارهای رسمی تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در میان ۲۶گروه کالایی، «محصولات پتروشیمی و میعانات گازی» در سکوی اول صادرات ۹۹ به لحاظ ارزآوری قرار دارد. بعد از آن، یک گروه کالایی در حوزه معدن و صنایع معدنی، دو گروه کالایی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و یک گروه کالایی در حوزه صنعت در سکوهای دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. ارزیابی آمارها حاکی از این است که سهم ارزآوران برتر از کل ارزش صادرات ایران در سال گذشته، ۸۰ درصد است.
گروه‌های کالایی ارزآور سال ۹۹ معرفی شدند. پس از محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، گروه‌های کالایی صنایع معدنی فلزی، خشکبار، میوه‌و تره‌بار و محصولات پلیمری بیشترین ارزش صادراتی سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، ارزش صادرات این پنج گروه کالایی در مجموع ۲۸ میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار بوده که ۸۰درصد کل صادرات سال گذشته را به خود اختصاص داده است. صورت‌وضعیت صادرات کشور در سال گذشته حکایت از آن دارد که ۱۱۳میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا به ارزش نزدیک به ۳۵میلیارد دلار از بازارهای ایران به بازارهای هدف صادر شده است. البته صدور کالا در سال ۹۹ با افت وزنی ۱۵ درصدی و کاهش ارزشی نزدیک به ۱۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ مواجه شد. علاوه بر این، براساس آمار سازمان توسعه تجارت، صادرات خدمات در سال ۹۹ معادل ۳ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به سال ۹۸ با افت ۶۸ درصدی روبه‌رو بوده است.
صادرات ایران در ۵ بخش اصلی انجام می‌شود که عبارتند از: «پتروشیمی و پایه نفتی و میعانات گازی»، «صنعت»، «کشاورزی و صنایع غذایی»، «معدن و صنایع معدنی» و «فرش و صنایع‌دستی.» در بین ۵ بخش اصلی، بخش کشاورزی و صنایع غذایی تنها بخشی است که هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی با رشد صادرات نسبت به سال ۹۸ روبه‌رو شده است. بیشترین افت ارزشی نیز مربوط به بخش پتروشیمی و پایه نفتی و میعانات گازی بوده که با کاهش ۲۰ درصدی ارزش روبه‌رو شده‌اند. اگرچه آمارها نشان می‌دهد که رشد ارزشی، تنها در گروه کشاورزی و صنایع غذایی رخ داده، اما از نظر وزنی شاهد رشد صادرات فرش دستباف و صنعت نیز بوده‌ایم. بیشترین رشد وزنی نیز متعلق به فرش دستباف و صنایع‌دستی است که ۶۸ درصد را به ثبت رسانده است.
ادامه خبر…

maraş escort bayan