روزنامه دنیای اقتصاد؛
فعالیت‌های تجاری در دو مرز ایران- افغانستان به‌دلیل تحولات سیاسی اخیر افغانستان تا اطلاع ثانوی متوقف شد. گمرک ایران نیز اعلام کرد تاجران ایرانی از ارسال محموله‌های صادراتی به دو گمرک دوغارون و ماهیرود خودداری کنند. علاوه‌بر این، هماهنگی‌های لازم برای بازگشت آن دسته از کامیون‌هایی که در این دو مرز متوقف شده‌اند، در حال انجام است که آخرین خبرها از آغاز بازگشت کامیون‌های ایرانی حکایت دارد. با وجود این تحولات مشخص نیست وضعیت تجارت با این همسایه شرقی به کدام سو پیش خواهد رفت.
تحولات صورت‌گرفته در افغانستان و ورود طالبان به اسلام‌قلعه ولایت هرات، نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان‌رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان مقابل مرز ماهیرود در خراسان‌جنوبی از عصر روز پنج‌شنبه روند تجارت کشورمان با افغانستان را مختل کرده است. از این رو به‌نظر می‌رسد در چند روز آینده و تا زمان عادی‌شدن شرایط مرزها، صادرات به افغانستان تحت‌تاثیر این تحولات قرار گیرد.
افغانستان پنجمین مقصد کالاهای ایرانی است. این کشور به‌دلیل داشتن مرزهای زمینی با ایران توانسته به مقصد جذابی برای صادرکنندگان ایرانی تبدیل شود. در گزارش اخیر معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، وضعیت بازار افغانستان و تجارت با این کشور تشریح شده است که نشان می‌دهد ایران نخستین مبدا وارداتی افغانستان و ششمین مقصد صادراتی این کشور است.
ادامه خبر…