روزنامه دنیای اقتصاد؛
همزمان با تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری، بخش‌ خصوصی نسبت به شعارهای صدقه‌ای و اعانه‌ای کاندیداها انتقاد کرد. در روزهای اخیر برخی کاندیداها بر موضوعات مختلفی از جمله افزایش مبلغ یارانه متمرکز شده‌اند یا برخی وعده‌هایی برای حمایت از تولید می‌دهند که به‌نظر می‌رسد به منابع نامحدود دسترسی دارند؛ موضوعی که پیش‌تر کارشناسان اقتصادی نسبت به اعلام آنها ابراز نگرانی کردند. این موضوع در اولین نشست سال‌جاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز مورد نقد قرار گرفت.
این چندمین بار است که بخش خصوصی نسبت به شعارهایی از این دست هشدار می‌دهد. پیش از این مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی بر این موضوع نقد وارد کرد که نزدیک به نیم قرن است مسوولان دولتی، با سیاستگذاری‌های نادرست به نام تولید، اقتصاد ملی را دچار دور باطل پول‌پاشی، ارزپاشی و اتلاف منابع کرده‌اند. متاسفانه آنچه تحت عنوان حمایت از تولید طی دولت‌های مختلف شاهد بوده‌ایم، توزیع انواع منابع ارزان، بدون شناسایی موانع عمده پیش روی کسب و کارهاست. این نحوه حمایت، ضمن آنکه فسادزا بوده، به اعطای اعتبارات و منابع ارزان، کور و… هدفمندی منجر شده که رشد اقتصادی را هم در پی نداشته و به شکل سیاست‌های پولی انبساطی، افزایش پایه پولی و نقدینگی خود را نشان داده است. در عمل نیز اجرای چنین سیاست‌هایی حاصلی نداشته جز آنکه به تورم دامن زده است. یک برآورد از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۶ نشان داده، هر ۵۰ هزار میلیارد تومان پول‌پاشی در بودجه دولت، در سال اول حداقل اثر تورمی معادل ۴/ ۶ درصد به همراه دارد. از این رو، واکاوی تجارب نه‌چندان موفق گذشته حاوی این پیام برای سیاستگذاران و مسوولان دولتی است که مسیر ارتقای ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اقتصاد کشور از رفع موانع کسب‌وکار می‌گذرد و پول‌پاشی و اقدامات و شعارهای توزیعی، بدون توجه به بهبود محیط کسب‌وکار، در غالب موارد به هدررفت منابع منجر می‌شود. در همین رابطه اتاق تهران نیز اخیرا در گزارشی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد کرد به جای تمرکز بر «پول‌پاشی» که نماد اداره نادرست اقتصادی است، راه اصلاحات ساختاری اقتصاد را که برای افراد و دولت‌ها نیکنامی به همراه می‌آورد، در پیش گیرند.
در یکصدوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با نقد شعارهای انتخاباتی کاندیداها گفت: اگرچه خوشحالیم شعار اکثر کاندیداها اقتصادی است، اما بسیار ناراحتیم نوع شعارهایی که بیان می‌شود، شعارهایی است که مبنای صدقه‌ای و اعانه‌ای دارد. او تاکید کرد: این شعار برای اقتصاد کشور خوب نیست و امیدواریم کاندیداها به این موضوع توجه کنند. در ضمن به‌رغم همه اتفاقات، امیدواریم مشارکت در انتخابات بالا باشد.
فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و رئیس شورای گفت‌وگو نیز در این نشست تخریب عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم را ازسوی کاندیداها به نقد کشید. به گفته وی، این روزها کاندیداها گذشته از شعارهای پوپولیستی، عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم را بدون توجه به تحریم‌ها و کرونا نقد می‌کنند. اینکه در روزهای اخیر متناسب با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری گفته می‌شود دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت کرده، درست نیست و اثر خوبی ندارد. به اعتقاد او، بودجه دولت از نفت به سمت مالیات حرکت کرده و این به معنای برداشت از جیب مردم نیست.
ادامه خبر…

afyon escort