روزنامه دنیای اقتصاد؛
درحالی‌که مدتی است بوی بهبود از اوضاع اقتصاد جهانی به گوش می‌رسد، اما بی‌اعتمادی به آینده کماکان ادامه دارد و سازمان‌‌های بین‌المللی نمی‌توانند پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصاد جهانی ارائه کنند. شاید به همین دلیل بانک جهانی در آخرین گزارش خود درخصوص وضعیت بازار کالا‌های اساسی و چشم‌انداز آنها اعلام می‌کند: «اگرچه اقتصاد جهانی به سمت رشد درحال حرکت است، ولی ممکن است این شرایط مساعد با شیوع مجدد ویروس کرونا در اقتصاد‌های بزرگ، از بین برود.»
بانک جهانی در گزارش وضعیت شاخص قیمت کالا‌های اساسی غیرانرژی چهار دسته از اقلام را بررسی می‌کند. این چهار گروه «کشاورزی»، «فلزات و مواد معدنی»، «فلزات گرانبها» و «کودها» است. بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، شاخص قیمت کالاهای اساسی غیرانرژی بانک جهانی برای ۱۱ ماه متوالی یعنی از آوریل ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ روند افزایشی داشته است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌‌های کالا‌های اساسی غیرانرژی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹ درصد رشد کند، اما در سال ۲۰۲۲، با کمتر شدن سرعت رشد قیمت فلزات، قیمت این کالا‌ها نیز کمی کاهش یابد. البته چشم‌انداز قیمت این اقلام، به شدت به مسیر و وضعیت آینده همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بستگی دارد.
براساس این گزارش، قیمت عمده کالا‌های کشاورزی به ویژه کالا‌های اساسی غذایی، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. این افزایش‌‌ها تا حدی ناشی از تقاضای شدید چین برای دانه سویا و ذرت و همچنین کمبود عرضه در آمریکای جنوبی و ایالات‌متحده بوده است. با اینکه بازار‌های مواد غذایی جهان همچنان به خوبی تامین می‌شوند، اما برخی کشور‌ها افزایش قیمت مواد غذایی را تجربه کرد‌ه‌اند. به این ترتیب انتظار می‌رود میانگین قیمت کالا‌های کشاورزی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ درصد رشد کند که ناشی از کمبود تولید برخی از اقلام مواد غذایی، از جمله سویا، روغن پالم و ذرت است اما این روند در سال ۲۰۲۲ ثابت باقی می‌ماند. این گزارش نشان می‌دهد، با وجود تامین بازار‌های جهانی و انتظارات مبنی‌بر تعدیل قیمت اقلام غذایی، همچنان ناامنی جهانی مواد غذایی موضوعی نگران‌کننده است. بر این مبنا در سال ۲۰۲۰ نیز تعداد ۱۳۰ میلیون نفر دیگر از جمعیت جهان به دلیل تاثیرات اقتصادی کووید-۱۹ با گرسنگی و سوء‌تغذیه مزمن روبه‌رو شدند که براساس برآورد‌هایی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، تعداد آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۹، دو برابر شده و به بیش از ۲۷۰ میلیون نفر می‌رسد. بر اساس گزارش بانک جهانی، قیمت فلزات اساسی و سنگ‌‌های معدنی با تقویت تقاضا در بازار اقتصاد‌های پیشرفته و نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه، در فصل نخست ۲۰۲۱، معادل ۱۶ درصد افزایش یافته است. تغییرات قیمت فلزات متاثر از این پیش‌بینی بود که گذار انرژی از سمت سوخت‌‌های فسیلی، به افزایش چشمگیری در تقاضای فلزات منجر خواهد شد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود قیمت فلزات در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۲ با رفع محدودیت‌‌های عرضه، دوباره تنزل کند.
نااطمینانی مربوط به پیش‌بینی‌ها به برنامه‌های محرک کلیدی بستگی دارد. حذف سریع‌تر از حد انتظار محرک‌ها توسط چین، ریسک نزولی قابل توجهی را برای تقاضای جهانی فلزات ایجاد می‌کند، در حالی که در مقابل لایحه پیشنهادی در ایالات متحده در رابطه با هزینه زیرساخت می‌تواند پشتیبانی بیشتری از افزایش قیمت برخی فلزات از جمله آلومینیوم، مس و سنگ آهن فراهم کند.
ادامه خبر…

erzurum escort