ابراهیم رئیسی در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی با اعلام حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن تاکید کرد: مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو، بسیج کنیم. در عین حال رشد ۴.۵درصدی تجارت با کشورهای عضو و تراز تجاری مثبت ۱.۶میلیارد دلاری بیانگر پیشرفت دولت است.
روز پنج‌شنبه، شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، با حضور نمایندگان کشورهای عضو در تاشکند تشکیل شد و اعضای حاضر بر لزوم همکاری‌های اقتصادی بیشتر بین کشورها تاکید کردند. با وجود تاکید چندباره اعضا در برهه‌‌‌‌‌‌های مختلف زمانی اما، همچنان مشکلاتی مانند نبود موافقت‌نامه‌های تجاری بین اعضا، مشکلات در صدور روادید و برخی معضلات دیگر باعث‌شده تا با وجود تاکیدات سران کشورهای عضو، حجم مبادلات همچنان نسبت با رقم مطلوب فاصله داشته‌باشد.نزدیک به 40 سال‌از تشکیل این سازمان در سال‌1984 گذشته است.
سازمانی‌که ایران همراه با پاکستان و ترکیه، موسسان اصلی آن بودند و بعدتر افغانستان، تاجیکستان، جمهوری‌آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در 1992 به این سازمان ملحق شدند. این سازمان قرار بود با ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حذف موانع تجاری، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت‌جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی شرایط را برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین اعضا فراهم کند. واقعیت آن است که 40سال‌بعد از تشکیل این سازمان، شرایط حال‌حاضر با اهداف این نهاد اقتصادی فاصله زیادی داردو بر اساس هدف‌گذاری‌‌‌‌‌‌ها قرار بود کشورهای عضو، 15‌درصد از تجارت خود را با دیگر اعضا انجام دهند، با این حال بر اساس آخرین محاسبات انجام شده، میزان تجارت درون‌گروهی چیزی در حدود 7 تا 8‌درصد تجارت اعضا است.پس از شروع به‌کار دولت سیزدهم، مسوولان ایرانی بارها به تجارت با اعضای اکو تاکید کردند و توسعه‌تجارت با اعضای این سازمان را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی، در دستور کار قرار داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که به‌صورت کلی ایران در جهت رسیدن به این هدف پیشرفت خوبی داشته‌است؛ در 7 ماهه منتهی به مهر سال‌جاری حجم تجارت ایران با اعضای اکو، رشد 18‌درصدی در وزن و 4.5‌درصدی در ارزش را تجربه‌کرده و تراز تجاری ایران به مثبت 1.6‌میلیارد دلار رسیده‌است، با این‌وجود تجارت ایران با ترکیه رقمی معادل 60‌درصد تجارت ایران با اعضای این گروه است. همچنین با پاکستان معادل 14‌درصد و با افغانستان معادل 10‌درصد تجارت ایران با اعضای اکو است، در نتیجه نزدیک به 75‌درصد تجارت با اکو؛ در واقع با این سه شریک قدیمی انجام شده‌ که نشان‌دهنده آن است که بخشی از رشد در آمار تجارت با اکو؛ در واقع رشد در تجارت با این سه شریک مهم است. البته در این بین نشانه‌‌‌‌‌‌هایی از توسعه‌تجارت با کشورهایی همچون تاجیکستان نیز مشاهده می‌شود، اما همچنان حجم تجارت ایران متناسب با پتانسیل‌های تجاری کشورهای عضو اکو نیست.
ادامه خبر…