آمارهای واردات در هفت ماهه منتهی به مهر۱۴۰۲، در نگاه اول تغییرات عمده‌ای را نسبت به مدت مشابه سال‌قبل نشان نمی‌دهد. جمع کل ارزش واردات در مدت مذکور از مرز ۳۶‌میلیارد دلار عبور کرده است که رشد ۱۲.۶‌درصدی را نسبت به سال‌قبل نشان می‌دهد.
از نظر وزنی نیز میزان واردات با رشد ۶.۲‌درصدی نسبت به مدت مشابه در سال‌۱۴۰۱، رقم ۲۰‌میلیون و ۹۶۰‌هزار‌تن را ثبت کرده‌است، بنابراین هر‌تن کالای وارداتی برای ایران ۶‌درصد گران‌‌‌تر تمام شده‌است. در واقع رشد ۶.۲‌درصدی در وزن واردات را می‌توان در حد نوسانات معمول ارزیابی کرد و افزایش در ارزش کالاهای وارداتی بیشتر ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در جهان است. در سال‌جاری به غیر‌از فروردین که تنها یک‌میلیون و ۸۲۹‌هزار ‌تن کالا به ارزش ۳‌میلیارد و ۸۶‌میلیون دلار وارد کشور شده، در ۶ماه بعدی، ارزش واردات ماهیانه حول میانگین ۵‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون دلار نوسان داشته‌‌‌است. با وجود عدم‌‌‌تغییر در آمارهای کلی، در اقلام عمده وارداتی ایران دو تغییر قابل‌توجه مشاهده می‌شود. اول اینکه در ۷ماهه نخست امسال واردات برخی از کالاهای کشاورزی مهم همچون برنج، گندم، کنجاله سویا و شکر افت محسوسی داشته و در مقابل واردات برخی دیگر از کالاهای کشاورزی مانند جو و کود رشد قابل‌توجهی داشته‌‌‌است.
دومین تغییر این است که قطعات ماشین و ماشین‌آلات از دیگر کالاهایی است که واردات آن در سال‌جاری روند صعودی داشته‌‌‌است. همه این تغییرات می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از وضعیت بازار کالاهای مختلف در ماه‌های آینده را به فعالان اقتصادی ارائه کند.
ادامه خبر…