قیمت بعضی از محصولات صیفی و سبزی در مغازه‌ها به دلیل افزایش تقاضا، روند صعودی داشته‌است. طبق آخرین نرخ‌نامه میدان مرکزی میوه و تره‌‌‌‌‌‌‌بار تهران سقف قیمت گوجه معمولی ۱۸‌هزار‌تومان و گوجه ممتاز ۲۵‌هزار‌تومان تعیین‌شده، اما در مغازه‌‌‌‌‌‌‌های میوه‌فروشی سطح شهر، قیمت گوجه مرغوب به بیش از ۳۰‌هزار‌تومان رسیده و تا ۳۵‌هزار‌تومان نیز عرضه می‌شود.
گوجه‌فرنگی تنها محصول سبزی و صیفی نیست که افزایش قیمت داشته؛ فلفل‌دلمه‌ای، بادمجان و کدو نیز در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، اما تقاضای بالای گوجه قیمت از همه چشمگیرتر است. از دلایل بالا رفتن قیمت‌ها می‌توان به باز‌شدن مسیر صادرات، بارندگی‌‌‌‌‌‌‌های اخیر در استان‌های تولیدکننده، رسیدن به پایان فصل برداشت در بعضی شهرهای تولیدکننده و همچنین جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی اشاره کرد.
در شرایطی که بخش زیادی از تولیدات سبزی و صیفی کشور درحال صادر‌شدن است، بارندگی‌‌‌‌‌‌‌های اخیر مشکلاتی نیز در حمل‌ونقل و عرضه این محصول ایجاد‌کرده‌است؛ با این حال احتمال بازگشت قیمت به سطوح قبلی همچنان وجود دارد. در این زمینه اکبر یاوری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان، کف و سقف قیمت گوجه را طی هفته‌جاری در میدان بزرگ تهران، ۱۲ تا ۲۵‌هزار‌تومان عنوان کرد و افزود: نوسان قیمت محصولات در فصل بارندگی و جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی فصل، طبیعی است و هر‌ساله در مقاطعی با افزایش قیمت محصولات مواجه می‌شویم که این نوسان زودگذر است.
به گفته یاوری، پایان فصل تولید گوجه‌فرنگی در برخی استان‌ها، در شرایطی که استان‌های جنوبی کشور هنوز به فصل تولید انبوه این محصول نرسیده‌‌‌‌‌‌‌اند، باعث افت مقطعی عرضه محصول به بازار و در نهایت افزایش قیمت گوجه‌فرنگی شده که با افزایش عرضه، قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید.  البته از دلایل گرانی فلفل‌دلمه‌ای می‌توان گفت ماه‌های مشخصی از سال، عرضه فلفل‌دلمه‌ای کاهش می‌یابد و باعث افزایش قیمت آن می‌شود.
ادامه خبر…