تجارت روسیه این‌بار موضوع تحقیق مرکز پژوهش‌های اتاق ایران است. در این گزارش آمده است؛ روسیه پهناورتر ین کشور جهان است که در شمال آسیا و اروپا قرار دارد. روسیه با کشورهای نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره‌شمالی همسایه است. این کشور همچنین با کشورهای آمریکا از طریق ایالت آلاسکا و سوئد و ژاپن از طر یق دریا همسایه است.
روسیه با تولید ناخالص داخل ۲.۲‌هزارمیلیارد دلار در سال‌۲۰۲۲ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان بر مبنای تولید ناخالص داخلی بوده‌است. تولید ناخالص داخلی سرانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کشور در سال‌۲۰۱۵ حدود ۵‌هزار دلار بر مبنا قدرت برابری خرید بوده که این کشور را در رتبه ششم دنیا قرار می‌دهد.
ارزش تجارت روسیه در سال‌۲۰۲۱ حدود ۷۸۶‌میلیارد بوده که ۴۹۲‌میلیارد دلار آن متعلق به صادرات و ۲۹۴‌میلیارد دلار واردات این کشور است. روسیه از طریق دریای خزر با ایران همسایه است. بر اساس آمار گمرک ایران، در سال‌۱۴۰۱ ارزش تجارت ایران با روسیه ۲.۳‌میلیارد دلار بوده که سهم بیشتر آن را واردات ایران از روسیه تشکیل داده‌است. ارزش صادرات ایران به روسیه ۷۵۱‌میلیون دلار و ارزش واردات ایران از روسیه ۱.۶‌میلیارددلار است. درمیان گروه‌های کالایی مختلف در سال، ۱۴۰۱ وابستگی ایران به چوب و اشیا چوبی؛ زغال چوب، غلات، محصولات صنعت آرد سازی؛ مالت؛ نشاسته وفکول، اینولین و گلوتن گندم و سبزی‌ها، نباتات، ریشه و غده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیرخاکی خوراکی، از سایر فصول بیشتر بوده‌است. در این گزارش، ضمن معرفی کشور روسیه، به مرور مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی کشور روسیه، وضعیت صادرات و واردات این کشور و وضعیت تجارت آن با ایران پرداخته می‌شود. تفصیل این گزارش را در روزهای آتی در «دنیای‌اقتصاد» بخوانید.
ادامه خبر…