جنگ تجاری چین و آمریکا به یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی جهان بدل شده است. دو طرف منازعه برای مقابله با هم جدی هستند و در مسیر تجارت آزاد اختلال ایجاد می‏کنند. واقعیت آن است که آمارهای تجارت چین و آمریکا در کالاهای اساسی همچون محصولات کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی، کالاهای الکترونیکی و منسوجات، به روشنی نشان می‏دهد که امکان افت شدید حجم تجارت بین دو کشور وجود ندارد و به همین دلیل چین و آمریکا در تقابل با یکدیگر از خط قرمزها عبور نخواهند کرد.
جنگ تجاری چین و آمریکا در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی جهان است. با توجه به سهم ایالات‌متحده و چین از تولید جهانی، تبعات تغییرات تعرفه در مبادله دو کشور، ممنوعیت سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست علاوه‌بر اینکه اقتصاد آمریکا و چین را متاثر خواهد کرد، بر دیگر کشورها اثر قابل‌توجهی خواهد داشت، به‌همین‌دلیل بررسی وضعیت رابطه تجاری این دو کشور، برای پیش‌بینی آینده اقتصاد جهانی ضروری است. در حال‌حاضر برخی تحلیلگران متاثر از فضای سیاسی، پیش‌بینی می‌کنند که دو قطب اصلی جهان روزبه‌روز به سمت واگرایی پیش خواهند رفت و تقابل آنها حداقل در اقتصاد، فضایی شبیه جنگ سرد را در آینده ایجاد خواهد کرد.
این گروه از کارشناسان تمرکز ایالات‌متحده و هم‌‌‌‌‌پیمان‌‌‌‌‌های این کشور بر تجارت با کشورهای دوست و تجارت با کشورهای نزدیک را در این راستا ارزیابی می‌کنند. واقعیت آن است که گرچه اختلافات بین ایالات‌متحده و آمریکا در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی کاملا جدی است، اما در حوزه اقتصادی این دو کشور بیش از آنچه تصور می‌شود به هم وابسته هستند. بر اساس آمارهای موسسه مکنزی، در سال‌۲۰۲۱ میلادی، بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد ارزش واردات آمریکا در بخش‌هایی همچون قطعات و وسایل الکترونیکی، منسوجات و لاستیک و پلاستیک از مبدا چین وارد این کشورشده‌است. همچنین در بخش‌های مذکور، صادرات چین به آمریکا، سهم قابل‌توجهی از مجموع ارزش صادراتی این کشور دارد.
ادامه خبر…