روزنامه دنیای اقتصاد؛
کارنامه تجارت ۱۰ماه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا منتشر شد. براساس گزارشی که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده، تجارت ثبت‌شده با این اتحادیه در مدت زمان مذکور نسبت به بازه مشابه سال گذشته، روند کاهشی را طی کرده است. این روند کاهشی در وزن و ارزش کالاهای صادرشده به این اتحادیه نیز دیده می‌شود. اما درخصوص واردات شاهد رشد وزنی کالاهای وارد‌شده هستیم، حال آنکه ارزش این کالاها نسبت به بازه مشابه سال گذشته با افت روبه‌رو بوده است.
اتحادیه اوراسیا یکی از مهم‌ترین اهداف تجاری ایران محسوب می‌شود. ایران برای رسیدن به موافقت‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه، گام‌های اولیه را برداشته است و مذاکرات برای رسیدن به هدف که همان اجرای موافقت‌نامه مذکور است، ادامه دارد.
سه کشور بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال ۲۰۱۴ اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند و در آغاز سال ۲۰۱۵ همزمان با اجرایی شدن مفاد تجاری این معاهده دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند تا در جهت بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و جهان با یکدیگر مشارکت کنند. پس از مدتی این اتحادیه برای رسیدن به توافق‌های تجاری، مذاکرات خود را آغاز کرد که در این میان کشورهایی مانند ازبکستان خواستار پیوستن به اتحادیه شدند و برخی دیگر مانند سنگاپور و ویتنام اقدام به امضای قراردادهایی برای تجارت آزاد یا مبادلات اقتصادی دیگر کردند.
ادامه خبر…

karaman escort