روزنامه دنیای اقتصاد؛

در نشست تخصصی«تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارها؛ صادرات در دوره پساترامپ» جدال بر سر قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره تولید فولاد به خط اصلی گفت‌وگوهای حاضران بدل شد. چشم‌انداز بلندمدت صنعت فولاد از منظر اکتشافات معدنی، بررسی روندهای جهانی اکتشاف و فرآوری سنگ‌آهن، مداخلات دولتی در زمینه سهمیه‌بندی برای بازیگران و پیش‌نیازهای دستیابی به افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد از دیگر مواردی بود که حین بحث توسط حاضران مطرح شد. بارزترین نکته در این نشست که به گفت‌وگو میان موافقان و مخالفان اقتصاد دستوری و رقابتی بدل شد، تبعات و فواید قیمت‌گذاری در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد بود. در عین حال سخنرانان این نشست نسبت به آینده ذخایر سنگ‌آهن کشور و لزوم ورود به فاز سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و واردات سنگ‌آهن در راستای تثبیت سطح تولید فولاد ابراز نگرانی کردند.
استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند برای توسعه اکتشافات عمیق، جذب سرمایه بخش خصوصی در راستای ذخایر افزایش ذخایر هماتیت و مگنتیت، طراحی دستور کار مناسب برای دوران پساتحریم جهت استفاده از فرصت‌های اقتصاد جهانی و توجه به ظرافت‌های تنظیم‌گری برای بازار فولاد ایران از دیگر مباحثی بود که در این نشست از سوی حاضران مورد تاکید قرار گرفت. در عین حال معاون وزیر صمت بر لزوم تعیین تکلیف اقتصاد ایران در زمینه آزاد بودن یا دستوری بودن تاکید کرد. وی حواشی پیش آمده را ناشی از سطح بالاتر سیاست‌گذاری دانست که جهت‌گیری درست و دقیقی ندارد و به همین دلیل حواشی بسیاری را نیز به صنایع مختلف از جمله فولاد تحمیل کرده است.
این میزگرد به‌عنوان دومین نشست تخصصی یازدهمین همایش فولاد و سنگ‌آهن گروه «دنیای‌اقتصاد» با حضور اردشیر سعدمحمدی سرپرست فعلی معاونت صنایع معدنی وزارت صمت، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، جعفر سرقینی معاونت اسبق وزارت صمت، کیوان جعفری‌تهرانی تحلیلگر ارشد صنعت و معدن و ناصر تقی‌زاده مدیرعامل گروه صنعتی معدنی چادرملو برگزار شد. در ادامه گزیده‌ مباحث مطرح شده در این نشست در پنج قسمت به شکل گزارشی تفصیلی ارائه می‌شود
ادامه خبر…

karaman escort bayan