رئیس اتاق کرمان می‌گوید: باوجوداینکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه معادن استان کرمان انجام‌شده‌است، همچنان وضعیت اشتغال‌زایی و حفظ اشتغال موجود در این استان مساعد نیست و باید تمرکز بیشتری بر اشتغال‌زایی شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری، پاشنه آشیل اقتصاد استان کرمان است، گفت: سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ها به سمتی سوق پیدا کند که از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای افزایش اشتغال استان استفاده‌شود.
سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان، افزود: باوجوداینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذاری‌های بسیاری به‌‌‌‌‌ویژه در معادن استان انجام‌شده، اما مشکل اشتغال در استان، همچنان مربوط به بحث سرمایه‌گذاری است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ها باید بررسی شود که با چه اولویتی در استان و چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد، ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام‌شده، سال‌گذشته بیش از ۶۰‌هزار شغل در استان ایجادشده اما در مقابل بیش از ۴۰‌هزار شغل ریزش داشته و فقط ۲۰‌هزار شغل باقی ‌مانده‌است.
طبیب‌زاده عنوان کرد: از میزان اشتغال ایجادشده ۷۰‌درصد مربوط به افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم بوده و همچنین ۷۰‌درصد این تعداد نیز مربوط به خوداشتغالی‌‌‌‌‌‌های ‌تک‌نفره بوده‌است.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در استان انجام‌شده‌است، افزود: باوجوداین همه ظرفیت وضعیت اشتغال استان مناسب نیست که یا آمار صحیح بیان نمی‌شود یا اشکالی در این موضوع وجود دارد. وی گفت: بیش از ۵۰‌درصد بیکاران استان دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند و در اشتغال ایجادشده ۶/ ۰‌درصد افراد مدرک دکترا، ۲/ ۲‌درصد مدرک کارشناسی‌ارشد و ۱۰‌درصد مدرک کارشناسی دارند. طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه همچنین در آمار اعلام‌شده ۳۹‌درصد برای بانوان و ۶۱‌درصد برای مردان اشتغال ایجاد شده‌است، افزود: عمده مشکل بیکاری و اشتغال مربوط به قشر فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان دانشگاه‌‌‌‌‌ها و بانوان در سطح استان است.
ادامه خبر…