محدودیت‌های جدیدی که هند به‌تازگی برای صادرات برنج ایجاد‌کرده است می‌تواند با تشویق دیگر کشورهای تولید‌‌‌‌‌‌کننده برنج به اعمال محدودیت، در نهایت منجر به افزایش قیمت جهانی برنج شود و کشورهای فقیر را درگیر کمبود موادغذایی کند.
به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، در هند، پس‌‌‌‌‌‌ازآنکه بارش‌‌‌‌‌‌های شدید در اوایل ماه جاری شالیزارها را نابود کرد، مقامات برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت اقداماتی انجام دادند. در ۲۰ ژوئیه دولت هند صادرات برنج سفید غیر‌باسماتی را ممنوع اعلام کرد تا از کافی‌بودن برنج موردنیاز مصرف داخلی باقیمت مناسب اطمینان حاصل کند. سال‌گذشته هم به دلایلی مشابه، دولت هند برای صادرات انواع برنج عوارض وضع کرد و مانع از صادرات برنج دانه شکسته که معمولا باقیمت کمی به‌فروش می‌رسد، شد. سیاستگذاران امیدوارند حفظ ذخیره برنج در داخل هند بتواند منجر به کنترل قیمت‌ها که طی سال‌گذشته ۱۲‌درصد افزایش داشته‌است، در داخل کشور شود؛ اما این وضعیت چه تاثیری بر دیگر نقاط جهان خواهد داشت؟
هند، بزرگ‌‌‌‌‌‌ترین صادرکننده برنج جهان است که ۴۰‌درصد از صادرات جهانی برنج را به عهده دارد. در سال‌گذشته بالغ‌‌‌‌‌‌بر ۲۲‌میلیون‌تن برنج از هند به بیش از ۱۴۰ کشور جهان صادر شد. حدود نیمی از این صادرات را برنج غیرباسماتی تشکیل می‌دهد. این برنج‌‌‌‌‌‌ها که نسبت به برنج باسماتی معطر و دانه بلند هستند، ارزان‌قیمت‌‌‌‌‌‌تر به‌شمار می‌روند و درمیان کشورهای فقیری مانند بنگلادش، نپال و بخش‌هایی از جنوب صحرای‌آفریقا محبوبیت زیادی دارند. کاهش صادرات برنج به این مناطق از سوی هند می‌تواند موجب افزایش قیمت این محصول در کشورهای نامبرده شود. درنتیجه ممکن است قیمت جهانی برنج که از قبل در حال افزایش بود، به‌‌‌‌‌‌شدت صعودی شود. شاخص قیمت برنج که به‌‌‌‌‌‌صورت ماهانه توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل‌متحد منتشر می‌شود، در سال‌منتهی به ماه ژوئن افزایشی ۱۴‌درصدی را از خود نشان داده‌است. این قیمت، بالاترین نرخ برنج از زمان بحران قیمت غذا در سال‌۲۰۰۸ به‌شمار می‌رود.
ادامه خبر…